Vår inriktning och profil är: UTEPEDAGOGIK, MATKULTUR & SPRÅKUTVECKLING
 
Här kan du läsa mer om dessa tre grundstenar i vår verksamhet. Men även läsa om våra mål och vår strävan efter att alla barn och föräldrar ska trivas med sitt val av pedagogisk omsorg hos oss på SOLGLIMTEN.  

 

Detta är SOLGLIMTEN

Vi är en privat förskola som drivs av en ekonomisk förening.

Vi har en stor härlig utegård med tillgång till olika lekredskap där barnen kan träna sin motorik och fantasi genom att cykla, gräva, klättra, spela bollspel, leka lekar och gunga.

Det är nära till skogens alla upplevelser och även till Ringsjön.

Vi har fem avdelningar: Violen som våra 1-2 åringar vistas på, Vallmo som våra 2-3 åringar är på, Blåsippan som våra 3-4 åringar är på, Lavendel som våra 4-5 är på samt Solrosen för våra 5-6 åringar.

 
Vårt mål är att barnen utvecklar...

* Självkänsla och trygghet

* Självständighet

* Öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar

* Empati och hjälpsamhet

* Sin förmåga att upptäcka och reflektera över händelser i vardagen

* Förståelse att alla människor har lika värde oberoende av kön, hudfärg och bakgrund

* Ett rikt tal och en förmåga att kunna uttrycka idéer och tankar

* Respekt för allt levande och en omsorg för sin närmiljö

* Sin motorik och kroppsuppfattning

* Sin fantasi och kreativitet

 
Vi strävar efter att...

... barn och föräldrar skall trivas med sitt val av pedagogisk omsorg och arbetar hela tiden för att erbjuda en trygg, kreativ och utvecklande verksamhet.


För att ge varje barn bästa förutsättningar för ett livslångt lärande vill vi med hjälp av naturens mångfald lägga störst tonvikt på att utveckla barnens trygghet, delaktighet, språk, rörelse och matematiska medvetenhet.

 
UTEPEDAGOGIK  



Vid Ringsjöns strand. Marie tillsammans med några barn en
underbar dag i maj. Bosjökloster i bakgrunden

Vi på Solglimten strävar efter att vara en förskola som ser allt runt omkring oss som resurser och att vi tillsammans med barnen skapar en helhetsupplevelse, där lärandet är gränslöst.

Vi är i regel ute på förmiddag och eftermiddag och minst en dag i veckan har varje grupp en dag där man går iväg till något ställe i vår närmiljö. Det brukar bli samma ställe ett par gånger i följd för att barnen ska känna igen sig, leka färdigt med t ex kojan de byggde förra gången men även att få uppleva att stället kan se olikt ut från gång till gång. Allt för att främja deras upptäckarlust och fantasi.

Vi vill att barnen ska få uppleva allt vad naturen har att erbjuda oss.Vi ger barnen tillfälle att b l a utforska djur, växter samt att se de olika skiftningarna i naturen. Mycket lek, både fri och styrd, och fantasi som utvecklar deras motorik och alla sinnen. Vi vill att barnen på ett lekfullt och luststyrt sätt ska ta del av naturen och vad den har att lära oss.

Förskolan ska inspirera, stimulera och utmana barnens lärande. Vilken miljö kan vara mer inspirerande och utmanande till lek än naturen!

 
MATKULTUR  


Vi äter alltid tillsammans med barnen för att ta del av vad de tycker och äter bra av.

Vi strävar efter att all mat skal vara lagad från grunden med bra och näringsrika råvaror. Mat skall vara spännande, färgrikt och vackert och barn tycker alltid att det är roligt att få prova något nytt.

Vi har vår egen kock Ida som lagar fantastisk god mat. Matsedeln består av allt från svensk husmanskost till spännande maträtter från alla olika länder.

Förskolan har en mycket viktig roll när det gäller att lägga grunden för hälsosamma vanor. Maten har därför en särskild betydelse här hos oss på Solglimten. Vi serverar frukost, lunch och mellanmål. Små barn äter ganska små portioner så maten måste vara full av kalorier, protein, vitaminer och mineraler. Vår matsedel innehåller mycket frukt och grönsaker. Vår kock äter dagligen tillsammans med barnen för att ta del av vad de tycker och äter bra av. Barnen är på de sättet delaktiga i planeringen av matsedeln och får lära sig vikten av att äta rätt kost.

Ju yngre barnen är desto större är deras behov av mat med mycket energi och näring.

 
SPRÅKUTVECKLING  

Vi strävar efter att varje barn utvecklar ett rikt och nyanserat
talspråk, sin förmåga att kommunicera med andra och att
uttrycka sin tankar och funderingar. Och inte blir det sämre av
ett härligt skratt tillsammans med Jenny!

Ett välplanerat språkutvecklingsarbete för alla åldrar är av avgörande betydelse för det enskilda barnets möjligheter att uppnå den trygghet, kunskap och framtidstro de har rätt att erhålla. Att tillägna sig ett språk förutsätter en miljö där man hörs, blir sedd och lyssnad på.

Språklig kompetens utvecklas när barnen utnyttjar tidigare kunskaper, erfarenheter och färdigheter i situationer där de är språkligt aktiva. Språket är inte enbart ett sätt att kommunicera utan att språket i hög grad hjälper oss att utveckla våra tankar, känslor och empati. Ett sätt att stödja barnens språkutveckling är att låta barnen uttrycka sig med hjälp av skapande aktiviteter.

Vi är hela tiden omgivna av färger som ger oss upplysningar och upplevelser. Att rita, måla och skapa i färg är lustfyllt och utvecklande för språket. För barn är det viktigt att i lugn och ro få experimentera och fördjupa sig, att få pröva olika tekniker och material, att få samtala om egna och andras bilder. Bilder ger stöd för tanke och språk, det ger också barnen möjlighet att utveckla och använda sin fantasi.

För att utveckla ett språk som tankespråk behöver barnet lära sig exakta ord för ting och händelser. Det är viktigt att barnen får möta ett rikt och varierande språk på en nivå som ligger strax över barnets språkförmåga. De behöver få förklara, reflektera, planera, fantisera och berätta om saker de varit med om.

 
 
Startsida Vår Profil Kontakt/Personal Korta Fakta/Omdöme Bilder